Tvorba zahrad se podobá hudbě
Měl jsem být zubařem po babičce, po které jsem měl
zdědit ordinaci. Táta je projektant vodních toků. Po gymnáziu mě přijali jak na
lékařskou, tak i na lesnickou fakultu a já začal souběžně studovat medicínu i
krajinné inženýrství. Záhy jsem pochopil, že kombinovat tyto obory a ještě hrát
v kapele, což bylo a je mým velkým koníčkem, nelze. Zvolil jsem tehdy
krajinné inženýrství s představou, že budu kultivovat krajinu. První rok
na univerzitě byl samá teorie, a pokud jsme měli praxi, vypadalo to, že mě
čeká jenom sezení v kanceláři a papírování, což jsem dělat nechtěl. Pamatuji
si, že jsem frustrovaně seděl ve škole, pozoroval z okna zahradníky, jak sekají
trávu a hrozně jsem jim záviděl. Jsem impulzivní člověk narozený ve znamení
Střelce a tehdy jsem se rozhodl, že se stanu zahradníkem a budu dělat zahrady.
Tvorba zahrad se podobá hudbě
Rozhovor Jany Šimečkové s Ferdinandem Lefflerem
Často zmiňujete, že pro váš profesní vývoj byly
důležité zkušenosti, které jste získal v Americe.
Za peníze, které jsem vydělal
v Anglii na farmě, jsem odjel se svou tehdejší dívkou do Ameriky s touhou
poznávat, jak se v Americe dělá zahradní architektura. Koupili jsme si
starého volkswagena, a když nám došly peníze, vydělával jsem prací na
zahradách. V Americe jsem objevil vizi zahradního architekta s velkým pick-upem,
který jede tam, kde je ho potřeba. Domluví se s majitelem, vymyslí koncept
zahrady, načrtne skicu, další den nakoupí materiál a společně s majitelem zahradu
vytvoří.
Takže ne navrhnout zahradu a odevzdat majiteli
projekt.
Ne jenom navrhnout, ale návrh
hned společně s majitelem realizovat. Naučil jsem se tam, že člověk má
v maximální možné míře používat lokální zdroje – místní kámen, místní
rostliny. Prostě vytvořit zahradu z toho, co je k dispozici tady a
teď. Dnes už je tento přístup obvyklý i v Česku, ale tehdy, v roce
2000, se tady takhle neuvažovalo.
Po návratu z Ameriky jste vystudoval obor zahradní a
krajinářské úpravy na České zemědělské univerzitě v Praze, ale pokud vím, už
během studia jste projektoval i realizoval zahrady.
Pořád jsem přemýšlel o tom,
že půjdu ještě studovat do Lednice, která tehdy měla v oboru úplně jinou
prestiž, ale měl jsem v Praze závazky a kapelu, takže jsem tady zůstal.
Paradoxně si myslím, že skutečnost, že jsem do hloubky nestudoval historii
zahradní a krajinářské tvorby, pro mě mohla být i výhodou. V tomhle je
právě výjimečná Amerika, která vlastně žádnou dávnou historii nemá. O to víc
jsem se vždycky zajímal o člověka, o jeho potřeby, o to, co od zahrady očekává,
aby se mu v ní dobře žilo.
Komentáře
Okomentovat